Co to jest geocaching?

Janské Lázně. Ścieżka w koronach drzew

Ścieżka z koronach drzew znajduje się w czeskiej miejscowości Janské Lázně (Jańskie Łaźnie) i jest pierwszą tego typu wieżą widokową w Karkonoszach.
Jak tylko w Internecie znalazłam informację o jej otwarciu, wiedziałam, że wkrótce się tam wybierzemy. No i pojechaliśmy. Ścieżka jest super, ale nasza wycieczka niekoniecznie spełniła moje oczekiwania, heh…

Przede wszystkim od rana zanosiło się na deszcz. Z różnych przyczyn zależało nam jednak, aby wyjazd odbył się w tym konkretnym dniu (gupie, można było wymyślić inną rozrywkę).
W okolicach Przełęczy Okraj już lało jak z cebra.
Eee, na pewno zaraz przestanie padać – co niektórzy zaklinali rzeczywistość. O dziwo – w okolicach Jańskich Łaźni rzeczywiście nieco się przejaśniło i wydawało się, że zaklęcia miały sens. Wypakowaliśmy się więc z auta, jeszcze tylko szybka kanapka i galopkiem do kasy, co by zdążyć przed kolejną falą wody z nieba.

WŚRÓD DRZEW

Najpierw przemieszczamy się poziomym chodnikiem wśród drzew. Konstrukcja posadowiona jest na solidnych palach na wysokości 24 m.
Co jakiś czas natykamy się na plansze z ciekawostkami o faunie i florze karkonoskich lasów (tzw. przystanki dydaktyczne). Oprócz czeskiego, są także napisy w języku angielskim.

Janské Lázně. Ścieżka w koronach drzew

Dodatkowym urozmaiceniem na trasie są „przystanki adrenalinowe”, czyli miejsca, gdzie, zamiast drewnianego chodnika, możemy wybrać przejście np. po wąskiej kładce nad przepaścią. Oczywiście pod spodem jest solidna siatka zabezpieczające. Są to atrakcje skierowane przede wszystkim do dzieci, ale i dorosłemu może się zrobić lekko straszno, gdy się popatrzy w dół ;]
Zresztą i widoki na okolicę już teraz są zacne. No i wciąż nie pada, ufff!

Wreszcie dochodzimy do samej wieży. Ale najpierw część podziemna ekspozycji.

W KORZENIACH

Wchodzimy do sporej okrągłej sali, gdzie na planszach znajdziemy mnóstwo informacji nt. podziemnego świata i życia, które tętni w korzeniach drzew. Natomiast wielki korzeń na suficie obrazowo przedstawia, co drzewo ma „pod spodem”.

Nie ukrywam, że ten element trasy potraktowaliśmy trochę po macoszemu. Dzieci były średnio zainteresowane, a i mnie niezbyt chciało się czytać te wszystkie informacje, zwłaszcza, że tylko po angielsku.
A do tego… no wiecie… wciąż wisiała nad nami groźba deszczu.

W KORONACH

Spiralnie wijący się chodnik wiedzie nas w górę. Ostatnie piętra pokonujemy już w lekkim deszczu. No i jesteśmy 45 m nad ziemią!

Janské Lázně. Ścieżka w koronach drzew

Na samej górze zrywa się wiatr i zaczyna się ulewa. Taka z atrakcjami dźwiękowymi i świetlnymi. Znaczy grzmieć i błyskać zaczęło.
Po trzech minutach byliśmy przemoknięci do suchej nitki. Nawet nie pooglądaliśmy za bardzo widoków. Błyskawice niepokojące wrażenie robiły i człowiek czuł się dość niepewnie na szczycie wielkiej konstrukcji ponad koronami drzew.
Gdzieś w biegu wygrzebałam z plecaka peleryny przeciwdeszczowe, które coś tam niby dały. Buty jednakowoż chlupotały nam, jakbyśmy spacerowali po wodzie.
Wraz z resztą turystów spłynęliśmy falą do budynku, kończącego spacer. Deszcz nie ustawał, więc przemknęliśmy do auta i… to by było na tyle :/

Janské Lázně. Ścieżka w koronach drzew

Udało się choć zdjęcie na szczycie wykonać tuż przed rozhulaniem się burzy.

Wrażenia z wycieczki mam, jak chyba widać, mieszane. Z jednej strony ścieżka to naprawdę świetna sprawa, a z drugiej jestem trochę zła, że akurat taki dzień wybraliśmy na wypad tam. W okolicy jest parę innych miejsc, które chciałabym obejrzeć, a łażenie w deszczu nie miało sensu. Do geokeszy w ogóle nie podeszłam, i o! :/

Mam ogromną nadzieję, że powtórzymy wyjazd w bardziej sprzyjających warunkach pogodowych.

INFORMACJE PRAKTYCZNE

• Wszelkie informacje w języku polskim znajdziecie na stronie www.stezkakrkonose.cz/pl/, m.in.: godziny otwarcia, ceny biletów.
  • Z tego, co pamiętam, w kasach można płacić kartą.
  • Dla turystów przygotowano spory parking. Ten przy samej wieży jest płatny, ale nie pamiętam, ile. Niewiele raczej. Pewnie można gdzieś w okolicy zaparkować za free, ale w obliczu wiszącej nad nami groźby deszczu, szukanie nie miało sensu.
  • Ścieżka dostępna jest właściwie dla każdego, również dla osób na wózkach inwalidzkich i rodzin z wózkami dziecięcymi.
  • Z psem na Ścieżkę nie wejdziemy, ale przy wejściu dostępne są bezpłatne kojce, gdzie można „przechować” pupila.
  • Prawie ze szczytu wieży można zjechać rurą :D Przyjemność dostępna jest dla turystów mających więcej niż 6 lat i płatna jest dodatkowo 50 CZK. I, cholera, następnym razem se zjadę!

A oprócz zabawy w geocaching...

Walutowe odkrycie Ameryki*
Jak może kojarzycie, lub wcale nie, mieszkamy w pobliżu trójstyku granic: polskiej, czeskiej i...
Wielkanoc 2017
Wszędzie smoki!
Dziecko kocha smoki. Dziecko marzy, by mieć smoka. Lub być smokiem. Smoki są więc...
Nju.mobile – dobra zmiana?
Taaa daaam… od prawie miesiące jestem w  nju.mobile, uznałam bowiem, że mają ofertę, która najbardziej...
Dieta OXY – fazy
Dieta OXY składa się z czterech faz: detox, fat burning, step i balance. Każda...